Okulary dla kierowców

Trwają zimowe ferie i wielu kierowców zadaje sobie pytanie: Co mam zrobić aby jadąc w daleką podróż widzieć lepiej? Jak mam chronić swoje oczy przed światłem i promieniowaniem UV? Czy okulary przeciwsłoneczne, które kupuję na targu lub w sklepach odzieżowych szkodzą moim oczom?

Kiedy uświadomimy sobie, że 90% informacji koniecznych do prowadzenia samochodu jest dostarczane przez nasze oczy sprawa zaczyna być poważna. Jakość i komfort widzenia naprawdę są kluczowe dla bezpieczeństwa kierowcy ale i jego współtowarzyszy jazdy i innych uczestników ruchu drogowego.

Firmy, organizacje oraz środowisko związane z okularami, soczewkami kontaktowymi oraz ochroną wzroku poświęcają rozwiązaniom optycznym dla kierowców mnóstwo czasu polepszając jakość widzenia zmotoryzowanym oraz przyczyniając się w dużej mierze poprawie bezpieczeństwa na drogach. Zważywszy na fakt, iż w Polsce średnio każda rodzina posiada samochód mnożąc przez ilość kierowców w rodzinie dlatego też namawianie kierowców do regularnych badań wzroku jest sprawą kluczową.

 

Co należy zatem robić aby zwiekszyć bezpieczeństwo kierowców oraz uczestników ruchu drogowego w aspekcie wzroku?

Po pierwsze należy zadbać o właściwą korekcję okularową i/lub soczewkową u okulisty lub optometrysty i wykonanie zgodnie ze sztuką optyczną okularów i/lub zamówienie soczewek kontaktowych zgodnie z nazwą i rozmiarem z receptą specjalisty.

Wybieramy oprawy okularowe aby nie ograniczały pola widzenia na bokach.

Okulary przeciwsłoneczne lub polaryzacyjne zakupione w salonach optycznych  gdzie optyk jest zobligowany do sprzedaży z atestem okularów przeciwsłonecznych z filtrem blokującym UVA UVB.

Dobrze posiadać w schowku w samochodzie zapasową parę okularów jeśli kierowca musi nosić okulary korekcyjne lub soczewki kontaktowe do dali. Unikniemy wówczas przygody w stylu Pan Hilary: „Gdzie są moje okulary?” gdy czas goni a nie ma w okolicy optyka.

Bardzo ważne: Kierowco! Przed ruszeniem pojazdem należy wyczyścić soczewki okularowe oraz szyby i lusterka przez co eliminujemy drażniące odbicia, smugi i różnego rodzaju „duszki” , które rozpraszają naszą uwagę oraz światła nadjeżdżających samochodów.  Znamy wspaniale sytuacje kiedy podczas pełnej jazdy prosimy pasażerkę/pasażera o przetarcie szyby no i zaczyna się „streaching” czyli popularne wyciąganie się na szybie.

 

Na co wzrócić uwagę przy zakupie okularów aby poprawić sobie komfort patrzenia w różnych warunkach?

Kiedy prowadzimy samochód tuż po deszczu i nawierzchnia odbija światło słoneczne w ten sposób, że doznajemy olśnień wtedy dobrym rozwiązaniem są soczewki polaryzacyjne, które służą również jako przeciwsłoneczne. Jeśli chodzi o same przeciwsłoneczne ważny jest kolor oraz intensywność zabarwienia. Polska norma PN-EN 1836+A1:2007 nie dopuszcza do prowadzenia samochodu okularów zabarwionych na kolory: niebieski, czerwony i zielony. Kolory te przekłamują barwy znaków drogowych, sygnalizacji oraz możemy nie dostrzec pieszych ubranych w kolory maskowane przez w/w kolory przez co np. przechodzień może zlać się z otoczeniem.

Osoby, które muszą nosić okulary z korekcją do dali odczują znaczną ulgę w soczewkach uszlachetnionych powłoką antyrefleksyjną (AR). Powłoka AR minimalizuje odblaski i odbicia w soczewkach okularowych co docenią szczególnie kierowcy jadąc nocą.

Często pytany jestem przez moich klientów o Blue Bloker’y. Jest to zółty filtr na soczewkach, który poprawia widzenie w trudnych warunkach takich jak mgła czy o zmierzchu. Należy jednak używać ich tylko w w/w warunkach gdyż kolor żółty zaburza widzenie obiektów o kolorze niebieskim.

Osoby w średnim i starszym wieku, które narzekają na ostrość wzroku do czytania z czasem uskarżają się również, że podczas prowadzenia samochodu zaczynają słabo widzieć tablicę i wskazania na niej. Firmy produkujące soczewki progresywne pomyślały również o takich użytkownikach kierownicy. Opracowali konstrukcję soczewki porgresywnej czyli na każdą odleglość, która może świetnie sprawdzić się i w samochodzie.

Warunkiem koniecznym adaptacji do tego rodzaju szkieł progresywnych jest dobrze dobrana korekcja przez okulistę czy optometrystę oraz profesjonalne zmierzenie parametrów, dobranie odpowiedniej konstrukcji i zamontowanie soczewek progresywnych indywidualnie do potrzeb każdego kierowcy.

 

W dobie gdy oczy nasze są nieustannie bombardowane tysiącami znaków drogowych, reklabiednymmami, zminiaturyzowanymi wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi komórek czy nawigacji satelitarnych nasz wzrok nie jest wstanie przestawić się na tak szybkie zmiany otoczenia i idące za tym wymagania wzrokowe. Zmiany ewolucyjne postępują znacznie wolniej idą w tysiące, setki tysięcy lat. Zatem naszym biednym i często umęczonym oczom możemy pomóc w jedyny znany nam sposób sprawdzając je regularnie u specjalisty oraz stosować pomoce optyczne jakimi są okulary oraz soczewki kontaktowe z filtrami blokującymi niekorzystne promieniowanie.

 

—–

oprac. Jarosław Suda – optometrysta, mgr inż. fizyki optycznej i bioinżynierii, członek PTOO – Polskiego Towarzystwa Optometrii i Optyki. W praktyce wykonuje pomiary parametrów układu wzrokowego, odkrywa odstępstwa od norm fizjologicznych w celu dobrania, przepisania i wykonania korekcji za pomocą okularów, soczewek kontaktowych i innych pomocy wzrokowych. Prowadzi i/lub nadzoruje rehabilitację układu wzrokowego.

Podziel się na:
  • Facebook
  • email
  • Blogger.com
  • Twitter
  • Blip
  • Dodaj do ulubionych
  • Gadu-Gadu Live
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Wykop

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz

*